Kuvvetli Bir Etik Kültürünün
Anahtar Öznitelikleri:
Üst yönetim çalışma tarzını ve
değerleri belirler
• Şirketin değerlerini belirler
ve bunları iletir.
• Çalışanların doğru şeyi
yapacaklarına dair bir beklenti yaratır.
• Çalışanların “kötü haberleri”
rahatlıkla ileri sürebilecekleri bir ortam inşa eder.
• Şirketler etik performansın
kıymetini bilirlerse, vazifeyi suiistimal belirgin biçimde düşük olur.
Çalışanlar Liderlerini Nasıl
Yargılar:
• Kişisel karşılıklı iletişim
dolayısıyla yapılan deneyimlere göre genel karakter değerlendirmesi
• Kıdemli yöneticilerin
krizleri nasıl yönettiği
• Kıdemli liderler tarafından
politikalar ve süreçlerin nasıl benimsendiği
Kuvvetli Bir Etik Kültürünün
Anahtar Öznitelikleri:
Etik Davranışın Önemini
Pekiştirin
• Örnek olarak liderlik edin
• Yıl boyunca mesajlaşmalara
hatırlatıcılar ekleyerek akılda kalmasını sağlayın
• “Doğru şeyi yapan”
çalışanları şirkette onore ederek bu etik davranışlarını ödüllendirin.”
• İç denetim aktiviteleri
davranış kurallarına uyumla ilgili önlemleri de kapsamalıdır.
• Bir sıfır tolerans kuralı
uygulamaya geçirilmelidir.
Sorunlar tanımlanmalı,
araştırılmalı ve çözülmelidir
• Kuralların ihlali herhangi
bir karşı misilleme korkusu olmadan raporlanmalıdır
• Sorunların üst makamlara
iletilmesi protokolleri açık olmalıdır
• Yardım Hattı / Acil Durum
Hattı Programları olmalıdır
• Kabahatler, kötü idare ve
vazifeyi suiistimallerin üzerine vakit kaybetmeksizin gidilmelidir.
• Uygun çare aksiyonları
alınmalıdır
• Program faaliyetleri ve
faydaları çalışanlarla uygun bir interaktif iletişim sağlanmalıdır.
Bunların sağlanması için COSO
İç Kontrol Entegre Çerçevesi ile sağlanacaktır.
1- Kontrol Ortamı
A. Dürüstlük ve etik değerlere
bağlılık
B. Yönetim kurulunun icradan
bağımsız olması ve iç kontrolün performansını ve gelişimini izlemesi
C. Yönetimin, yönetim kurulunun
gözetiminde, hedeflere ulaşılması için raporlama ilişkilerini, yetki ve
sorumlulukları belirlemesi ve gerekli yapıları kurması
D. Kurumun hedefleri
gerçekleştirebilecek uzman personel istihdam etmesi, yetiştirmesi
E. Hedeflere ulaşılabilmesi için
gerekli olan iç kontrol faaliyetlerinin yerine getirilmesinden çalışanların
sorumlu tutulması
2- Risk Değerlendirme
A. Kurumun hedeflerini, hedeflerle
bağlantılı risklerin belirlenmesine ve değerlendirilmesine imkan verecek
şekilde açık ve net olarak belirlemesi
B. Risklerin nasıl yönetilmesi
gerektiğine karar verebilmek adına kurum çapında hedeflere ulaşmayı
engelleyebilecek nitelikteki risklerin belirlenmesi ve analiz edilmesi
C. Kurumun risklerin
değerlendirilmesi aşamasında suiistimal risklerini de göz önünde bulundurması
D. Kurumun iç kontrol sistemini
önemli ölçüde etkileyebilecek nitelikteki değişiklikleri belirlemesi ve
değerlendirmesi
3- Kontrol Faaliyetleri
A. Kurumun hedeflere ulaşılmasını
engelleyebilecek nitelikteki risklerin etkisinin azaltılmasına katkı sağlayacak
kontrol faaliyetlerini belirlemesi ve uygulaması
B. Kurumun hedeflere ulaşılmasını
desteklemek amacıyla kullandığı teknoloji üzerindeki genel kontrol
faaliyetlerini belirlemesi ve geliştirmesi
C. Kurumun kontrol faaliyetlerini
politika ve prosedürlerde belirtildiği şekilde süreçlerin içine yerleştirmesi
4- Bilgi ve İletişim
A. Kurumun iç kontrolün diğer
bileşenlerinin işleyişini desteklemek amacıyla faaliyetleriyle ilgili, kaliteli
bilgiyi temin etmesi, üretmesi ve kullanması
B. Hedefleri ve iç kontrol
sorumluluklarını da içerecek bilgilerin kurum çalışanlarıyla paylaşılması
C. İç kontrol bileşenlerinin
işleyişini etkileyen hususların kurum dışındaki ilgili taraflara iletilmesi
5- İzleme Faaliyetleri
A. Kurumun iç kontrol
bileşenlerinin mevcut ve işler durumda olup olmadığını teyit edebilmek amacıyla
sürekli ve/veya özel değerlendirmeler planlaması ve uygulaması
B. Kurumun iç kontrol
yetersizliklerini/eksikliklerini değerlendirerek, uygun ve gerekliyse, üst
yönetimi ve yönetim kurulunu da içerecek şekilde, düzeltici aksiyonu almaktan
sorumlu taraflara zamanında iletmesi
Yönetim Kurulunca Risklerin
Etkin Olarak Gözetimi
Şirket stratejisinde riskleri
değerlendirin
• Risk yönetim sisteminin uygun
olup olmadığı ve yeterli kaynaklara sahip olup olmadığını belirleyin
• Yönetim kurulunun istediği
risk tipleri bilgisini anlamak ve bunlar hakkında yönetimle aynı fikirde olmak
için üst yönetimle birlikte çalışın
• Strateji, riskler,
kontroller, uyum, teşvikler ve insanlarla ilgili kritik ayarlamaları,
değişiklikleri gözlemleyin
İyi Tasarlanmış Bir İhbar
Yardım Hattının Anahtar Özellikleri
Adını Gizleme Seçeneği
• Ulusal ve bölgesel kanunlarla
uyumlu
• İhbar yardım hattı raporlarının
ve sonuç belgelerinin zamanında soruşturulması süreçleri
• Eğilim analizlerinin ve
normlarla karşılaştırmanın yönlendirilmesi
• Tüm şirket çapında tüm
çalışanların, tedarikçilerin ve diğer üçüncü tarafların kullanımına açık olma
Temel Yargı Eğilimleri
Onaylama önyargısı
• Başlangıçtaki kanaatlerle
yoğun olan bilgiye daha fazla ağırlık verme
Aşırı Güven
• Birinin doğru değerlendirme
yapma /sağduyu/karar alma kapasitesine aşırı değer verme
Çapalama
• İlk değerden başlayıp daha
sonra bu değerden yetersiz düzeltmeler yapma
Geçerlilik
• Kolayca elde edilen bilginin
daha güvenilir olarak değerlendirilmesi
Gelişen Piyasalarda En Çok
Endişe Veren Etik ve Uyum Risk Faktörleri (Brezilya, Çin, Hindistan, Rusya vb)
Küresel düşünün, yerel hareket
edin
• Yerel adetlere göre bir etik
ve uyum eğitimi tasarlayın
• Şirket davranış kurallarının
neden yerel uygulamalardan faydalı olabileceğini açıklayın
• Anahtar finansal ve
Operasyonel pozisyonları o ülkedeki güvenilir yabancılarla doldurun.
Anahtar Noktalar
• Suiistimal riski ve
suiistimal karşıtı eforlar toplantı gündemlerinde daha öne çıkacak şekilde
yerleştirilmeli
• Daha fazla aksiyona yönelik
yönetim kurulu raporları hazırlayın
• Açık iletişim önem taşır
Bu yazı, AICPA (American Institute of Certified Public Accountants – Amerikan Sertifikalı Kamu Muhasebecileri Enstitüsü) liderliğinde Center for Audit Quality (Denetim Kalitesi Merkezi), Financial Executives International (Uluslararası Mali İdareciler), The Institute of Internal Auditors (Uluslar arası İç Denetçiler Enstitüsü), National Association of Corporate Directors (Ulusal Kurumsal Direktörler Derneği) kurumlarının oluşturduğu Anti –Fraud Collaboration (Suiistimal Karşıtı İşbirliği oluşumu tarafından hazırlanan ve 8 Ocak 2015’te yayınlanan Building a Fraud Resistant Organization (Suiistimale Dirençli Bir Örgüt İnşa Etmek)başlıklı webcast sunumunun çevirisidir. Bu webcastin arşiv kaydını buraya tıklayarak 8 Nisan 2015’e kadar izleyebilirsiniz.
Katılımcılar: Ken Daly (CEO-National Association of Corporate Directors), Karl Erhardt (Senior Vice President & General Auditor – MetLife), Tracy McBride (Vice President, Research & Accounting Policy - Financial Executives International), Rick Ueltschy (Managing Partner, U.S. Audit Services - Crowe Horwath LLP),
Moderator: Cindy Fornelli (Executive Director - Center for Audit Quality)
• Yönetimin proaktif olması
gerekir
Yorumlar
Yorum Gönder