Uluslararası İç Denetim Kongresi - SİNERJİ

Bildiğiniz gibi geçen yıl (2014)  Türkiye İç Denetim Enstitüsünün 17. sini düzenlediği SİNERJİ temalı kongreye katılmıştık.

Kongrede aldığım notları sizlerle paylaşıyorum. Faydalı olmasını dilerim.

Risk Esaslı Denetim Planlaması (Hakan Aytekin KPMG)

  • AB ve ABD de yaşanan ekonomik krizlerin etkileri tüm dünyaya yayılıyor. Oluşan ekonomik krizlerin akabinde mutlaka iç denetim ve risk yönetimi unsurlarına dönülerek neden bu tehditler ve riskler öngörülemedi diye soruluyor.
  • Yaşanan krizlerin ardından AB ve ABD’de rehavet (rahatlık) içerisinde hep aynı şeyleri rutin olarak denetleyen ve risk odaklı yaklaşıma sahip olmayan yöneticiler kovuldu veya tenzil-i rütbeye tabi tutuldu.
  • Yöneticiler için hayati öneme haiz olan şey, kalifiye elemanı (risk koklayabilecek, olayların perde arkasına eğilebilecek, iz sürme kabiliyeti olan) yetiştirebilmek ve bunları elde tutabilecek motivasyonu sağlayabilmektir.
  • Tüm dünyada veri yığınları hızla ve katlanarak artıyor yalnızca 2013 senesinde 10.000 yıllık insan kültür tarihindekinden daha çok veri oluşturuldu. Mühim olan bu veriden ihtiyaç duyduğumuz, kazanç elde edebileceğimiz veya maliyetlerimizi  düşürebileceğimiz unsurları elde edebilmektir. Salt veri bir işimize yaramaz, ancak onu doğru takip edip ihtiyaca yönelik kullanabilirsek faydasını görürüz.
  • Geleneksel denetim metodları ve çalışmaların rutin hale gelmesi iç denetim birimlerini tüketmektedir.
  • İç denetim birimi üzerinde elbette ki kaynak ve bütçe baskısı vardır, risk önceliklendirme ve analizleri yapılmaz ise bu baskı ile yapılacak denetim kısıtlı olacak ve açıkta bırakılmak zorunda kalan alanlar yönetime net bir şekilde gösterilemeyecektir. Yani şöyle ki kardeşim sen bana bu kadar eleman, şu kadar araç tahsis ettin yaptığım risk analizleri sonucunda görüyorum ki bu riskli alanların ancak en riskli olarak gözüken şu kısımlarını denetleyip sana makul güvence sağlayabileceğim. Ancak düşük ve orta riskli olarak görünün şu alanlar ise elimin yetişmeyeceği, gücümün yetmeyeceği kısımda kaldı. Karar senindir. Bunu söyleyebilmek için mutlaka ve muhakkak risk analizleri ve önceliklendirme çalışmaları yönetim ile koordineli olarak yapılmalıdır.
  • İç denetim standartları numara  2010 gereği zaten yapılan denetim faaliyetinin risk seviyeleri ile önceliklendirilerek yapılmasını zorunlu tutmaktadır. Eğer uluslar arası kurallara uygun denetim yapmak istiyorum diyorsa bir kurum mutlaka risk odaklı yapıya geçmek zorundadır.
  • Risk odağında öncelikli olarak gelirlerin arttırılması ve maliyetlerin düşürülmesi bulunmalıdır ki iç denetim işinin sağladığı fayda sayısal olarak gösterilebilsin.

Gelişen Yeni Riskler
  • Bu noktada çok güzel bir örnek verdi bu hoşuma gitmişti. İngiltere de geçmiş yıllarda ilk olarak elektrik kullanılmaya başlandığında yalnızca birkaç zengin insan evinde bu imkandan faydalanabiliyordu ancak daha sonraları o denli yaygınlaştı ki evinde, duvara bağladığı bir priz aracılığı ile bu imkana çok basit ve ucuz bir yolla erişmeye başladılar. Aynen öylede internet kullanımı elektrik gibi çok nadir bulunan bir halden her evde eksiksiz bulunacak bir noktaya geldi. Bununla birlikte elbette ki riskleri ve fırsatları da yaygınlaştı.
  • Yeni gelir aktiviteleri ile ilgili riskler, maliyet düşürme ile ilgili riskler, bilişim teknolojisi riskleri ve genel risk / uyum yönetimi alanlarındaki riskler (Yeni gelişen risklerin ana başlıkları)
  • Şirketler ancak doğru liderler ile yönetildiklerinde başarılı olabilirler bundan dolayı yetenek yönetimi, başarı planlaması (kariyer planlaması, gölge personel uygulamaları) tutma, geliştirme konuları çok riskli olarak görülmektedir.
  • Konuşma sırasında katılımcılara soru sorup cevaplar alındı sorduğu soru hoşuma gitmişti : Şirketinizin risklerini belirlerken stratejik hedeflerini göz önünde bulunduruyor musunuz?

Risk Odaklı Denetimin Aşamaları

Aşama 1
  • Faaliyet gösterilen endüstrinin genel süreç ve alt süreçlerinin anlaşılması, kurumun lokasyon çevresinin anlaşılması, kurumsallaşma seviyesinin ve tabi olduğu modellerin tespiti ile bu tespitlerin riskler ile değerlendirilmesi.

Aşama 2 İç Denetimin Planlanması
  • Yapılan plan mutlaka esnek olmalı ve değişen koşullara uyum sağlayabilmesidir.
  • Etki ve olasılık belirlenmesi.
  • Bütçe eksikliklerinden kaynaklanan kapsam daralmalarının yönetim ile çok ciddi şekilde paylaşılması ilerideki geri dönüşleri engelleyecektir. Dışarıda bırakılan risklerin üst yönetim farkında olmalı.

Aşama 3
  • Risk değerlendirmesi katılımcılarının belirlenmesi
  • Görüşmeler ile risklerin değerlendirilmesi
  • Risk haritasının oluşturulması

Aşama 4
  • Değerlendirmenin sonucunda planlamanın oluşturulması
  • Teknoloji ve İK değişikliklerinin bu planlama doğrultusunda ele alınarak düzenlenmesi.

Aşama 5
  • Kaynak planlaması (iç ve dış kaynak kullanımı)
  • Kaynakların özgeçmişleri, yetkinlikleri ve tecrübelerinin değerlendirilmesi
  • Tarafsızlık ilkesinin planlanan kaynaklarda (iş gücünde) dikkate alınması

Risk Esaslı Denetimin Raporlanması
  • Ortaya çıkan bulguların takip edilmesi ve sorumlulara yaptırım uygulanması söz konusu değilse iç denetim birimi yıpranır ve çalışanların motivasyonu düşer.
  • MS Excel takibi asla yeterli değil, sistem üzerinden çalışanlara sorumlulukları zamanlı olarak hatırlatılmalı uygulama yönünde teşvik edilmeli.
  • Çalışanların risklerden haberdar olması ve kendi kendilerine bunların iyileştirmeleri bunları yönetmeleri sağlanabiliyorsa kurum sürdürülebilir şekilde büyüyecektir denilebilir.

Risk Esaslı Denetimin Faydası
  • Kurum stratejileri ve riskler arasındaki uyum
  • Etkin kaynak yönetimi ve artan verim
  • Risk farkındalığının oluşması ve güçlendirilebilmesi
  •  

Suiistimal Riski ve Analitik Yöntemler (Ali Tuncel – Gül Saraçoğlu Deloitte)

ACFE (Sertifikalı Suiistimal Araştırmacıları Derneği) 2012 yılında yayınladığı raporu incelebilir.

Suiistimal Riskinin Yönetilmesi
·        Tanıma, önleme, tespit etme, cevap verme, öğrenme ve güncelleme süreçleri iç içe olarak ilerlemeli ve birbirini desteklemelidir.
TANIMA
ÖNLEME
Tespit & Tanımlama
Cevap Verme
ÖĞRENME
GÜNCELLEME

ÖNLEME
·        İç kontroller, davranış kuralları, özgeçmiş kontrolleri, eğitim, performans değerlendirme ve ücretlendirmede adalet, işten çıkış görüşmeleri, yetki limitleri, dokümantasyon.

TESPİT ETME
·        İhbar mekanizmalarının etkin şekilde kurulması. Ulaşılabilir, yetkili bir merci ve aksiyon alacak kişiler olmalı.
·        Süreç kontrolleri, proaktif tespit / analitik yaklaşımlar
·        Sürekli gözetim ve ani denetimler.

CEVAP VERME
·        Hareket planı, iddiaların değerlendirilmesi, soruşturma (zamanlı, gizli, objektif olmalı)
·        Sonuçların belirlenmesi ve uygulanması.

ÖĞRENME ve GÜNCELLEME
·        Eğitim, eğitim, eğitim
·        Dokümantasyon ile öğrenmenin sağlanması

ANALİTİK SUİİSTİMAL TESPİT METODLARI

Kural bazlı tespitler, önceden bilinen vakalara dayalı kuralların uygulanması

Örnek : Elektronik bankacılık, kara liste kontrolleri
Sıra dışı durum tespiti “Normal” koşullarda ve ortamlardan uzak olan durumların tespit edilmesi

Örnek: Ani artış durumları ve sapmaların belirlenmesi
İleri analitik yöntemler & Profilleme
Segmentasyon analizleri

Örnek: Anormal kredi kartı işlemlerinin belirlenmesi
Sosyal Ağ Analizi
Kimin kiminle bağlantılı olduğunun belirlenmesi

Örnek: Organizasyonların ve nitelikli dolandırıcılığın, şebekelerin tespiti
Entegre Suiistimal Risk Yönetimi Tablosu

·        Günümüzde bir çok suiistimalde geriye dönük mutlaka bir “dijital iz” kalıyor.
·        Analitik çözümler, kayıtlı verideki ipuçlarını keşfedip, bir çok suiistimali önceden tespit edebilmektedir.
·        İleri analitik teknikleri sayesinde sadece, bilinen suiistimal senaryolarını değil, yeni suiistimal senaryolarını da tespit edebilmekteyiz.
·        Çok fazla veri var ancak bunlardan bulgu çıkartma yetkinliği çok iyi durumda değil.


İÇ DENETİMİN ÜRETTİĞİ KATMA DEĞERİN ÖLÇÜMÜ ( Evren Sezer Deloitte)

·        Biz yaptığımız işi satabiliyor muyuz ? yöneticilere ve profesyonellere doğru şekilde gösterebiliyor muyuz?
·        Yönetmelik, KGGP uygulaması, dış kalite değerlendirmeleri bunları göstergeleri olabilir.
·        Performansımızı ölçebiliyo muyuz? Ölçümü ilgililere aktarabiliyor muyuz?
·        Eskiden hataları tespit etmeye yönelik çalışıyorken artık kuruma değer katmak için bağımsız güvence ve danışmanlık hizmeti sağlıyoruz.
·        1300 Kalite Güvence ve Geliştirme programı maddesi bu unsuru zorunlu tutuyor.
·        Performans ölçümü en geniş manası ile faaliyetin bütün olarak etkinliği ve verimliliğidir.
·        Ölçütlerin belirlenmesi, birimin misyon ve vizyonunun dikkate alınarak ölçütlerin gruplandırılması ve önceliklendirilmesi, bilgi toplanması (verilerin alınması) ve son olarak bunların İç Denetim Faaliyeti adına genel müdür, denetim komitesi başkanı ve yönetim kuruluna raporlanması. Ardından da paydaşlardan geri bildirimlerin alınması sürecin ana hatları olarak tanımlanabilir.
·        Farklı yaklaşımlar varmış performans değerlendirmesi ve ölçülmesinde bunlardan iki tanesine değindi.
o   Performans karnesi (balanced score card)
o   Girdi – süreç – çıktı analizleri
GİRDİ –SÜREÇ – ÇIKTI ANALİZLERİ
·        Kısaca şunlar ele alınır.
o   Çevresel faktörler (İD yönetiminde olmayan unsurlar)
o   Çıktı : tamamlanan faaliyetler
o   Kalite : Faaliyetlerin kalitesi
o   Verimlilik : Personel yetkinliğinin verimli şekilde kullanılması
o   Etki : Çıktıların kuruma faydaları.
ÇIKTI
·         Denetim planının tamamlanma yüzdesi
·        Tamamlanan Denetim adedi
·        Tamamlanan danışmanlık faaliyetinin adedi
·        sunulan öneri adedi
·        uygulanan öneri adedi
·        çözüme ulaştırılamayan bulguların adedi
·        oluşturulan gelir / maliyet tasarrufu
·        yönetim tarafından tamamlanan aksiyon sayısı.

KALİTE
·        Dış birim tarafından gerçekleştirilen değerlendirme notu.
·        Müşterilerin memnuniyet düzeyi
·        Personelin deneyim seviyesi
·        Uluslar arası sertifika adedi
·        Personel başına düşen eğitim saati
·        Personel değişim yüzdesi (turn over)
·        Direk olarak denetime harcanan süre
·        Denetim dışı önerilir ve eğtim olanakları , makale, dergi yazılması gibi.

VERİMLİLİK
·        Saat bazında birimin maliyeti
·        Denetlenen tutar için harcanan tutar
·        Harcanan ve bütçelenen tutar.
·        İdari işlere harcanan tutarlar ve süreler
·        Denetimin kendisine harcanan zaman
·        Toplam denetim süreci
·        Rapor sevk süresi
·        Tekrar eden bulgu adedi
·        Uygulanan önerilerin adedi.

ETKİ
·        Yapılan iyileştirme öneriler ile sağlanan maliyet tasarrufu
·        Tespit edilen maliyet tasarrufu miktarı
·        Denetlenen şirket bütçesi
·        Tespit edilen riskler
·        Tespit edilen yüksek seviyeli riskler

Tüm bu yukarıda anlatılan unsurlardan YK ve GM lerin önem verdikleri nelerdir bunların paydaşlardan öğrenilerek bu alanlara eğilmemiz gerekmektedir. !!

BAŞARININ SIRRI
·        Yalın ve basit bir süreç dizayn edilmeli. Faayitin doğrudan ilişkili olduğu performans değerlendirme ölçütlerini kullanmak performans değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesinde tüm paydaşları dikkate almak önemlidir.
·        “Yetenek” istihdam etmek ve gelişimini sağlamak. Kariyer olanağı sunarak sadakati güçlendirmek sürdürülebilirliğin anahtarıdır.
·        Temsil misal ben şu anda iç denetim müdürüysem birlikte çalıştığım üç elemanınımı beş sene sonra nerede göreceğim ? Bunu çok iyi şekilde ifade edip göz önüne sunmak zorundayım ki gelişimin ve sadakatin önü açılmış olsun.
·        İç denetim kaynaklarının en iyi şekilde kullanmak.
·        Son olarak teknolojiyi bir kaldıraç olarak kullanarak tüm iletişim kanallarını kullanarak ilerlemenin sağlanması.



Yorumlar